Extra grip: vierwielaandrijving voor nieuwe Opel Combo bestelwagen4x4 Combo biedt beste laadcapaciteit, brandstofefficiëntie en tractie.

combo-4x4

Rüsselsheim.  Professionals die een compacte bestelwagen van een Duits merk willen, die niet alleen de beste laadcapaciteit, brandstofbesparing en CO2-efficiëntie in zijn klasse biedt, maar ook de extra grip van een instelbare vierwielaandrijving, kunnen de Opel Combo bestelwagen nu toevoegen aan hun boodschappenlijst. Dankzij zijn krachtige vierwielaandrijving en de tot 110 millimeter meer bodemspeling kan de nieuwe Combo bestelwagen gaan waar hij wil, wanneer hij wil.

De 4x4-conversie van de Combo wordt uitgevoerd door Dangel tegen de prijs van 6.900 euro (aanbevolen catalogusprijs in België, excl. btw). De Elzasser tractie-experts waren nauw betrokken bij het ontwerp en de ontwikkeling van de nieuwe Combo, die door een jury van journalisten uit 25 Europese landen werd verkozen tot “International Van of the Year 2019”. De stuur- en ophangsystemen zijn bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor vierwielaandrijving en reeds geïnstalleerd in de fabriek voor maximale efficiëntie.

De toegevoegde vierwielaandrijving is dus op maat gemaakt voor de Combo, die daardoor een spannende rijervaring biedt.

Instelbaar door bestuurder: “ECO 2WD” voorwielaandrijving en “AUTO 4WD” rijmodi

Bestuurders kunnen kiezen tussen twee rijmodi – “ECO 2WD” en “AUTO 4WD” – via een draaischakelaar op het instrumentenbord. In “ECO 2WD”-modus wordt het 4x4-systeem uitgeschakeld en maakt de Combo uitsluitend gebruik van de voorwielaandrijving, waardoor het brandstofverbruik, de emissie en de bandenslijtage vermindert.

Als het moeilijker wordt, kan de bestuurder zonder te stoppen overschakelen naar “AUTO 4WD”. De visco-koppeling van het centrale differentieel verdeelt vervolgens een deel van het koppel over de achteras zodra de voorwielen grip beginnen te verliezen.

Onder nog zwaardere omstandigheden kan de bestuurder “R. Lock” inschakelen om de achteras extra te vergrendelen. Een beperkt glijdend achterdifferentieel voor het behoud van de tractie in de zwaarste rijomstandigheden is optioneel.

De 4x4 Combo wordt standaard geleverd met de actieve veiligheid van ESP, beschermplaten voor de motor en versnellingsbak, en 90 mm meer bodemspeling. Extra bescherming voor de brandstoftank en de achteras, evenals een 20 mm grotere bodemvrijheid (voor een totaal van maximum 205 mm) zijn optioneel verkrijgbaar. Met een naderings- en vertrekhoek van respectievelijk 26,6 en 38,3 graden, en een uitbreidings-hoek van 26 graden kan de Combo 4x4 bestelwagen hellingen van 41 graden beklimmen.

4x4-COMBO

Net als de Combo Life en de rest van de Combo LCV-varianten is de 4x4 gericht op het leveren van een hoge efficiëntie en lage eigendomskosten. Een belangrijke bijdrage aan het bereiken van deze doelstellingen wordt geleverd door de 1,5-liter dieselmotor met 96 kW/130 pk en handgeschakelde zesversnellingsbak (NEDC-brandstofverbruik1: in de stad 6,0 l/100 km, buiten de stad 5,1 l/100 km, gecombineerd 5,4 l/100 km, 144 g/km CO2).

Uniek zakelijk: functionaliteit en rijhulpsystemen ongezien in zijn klasse

Naast een toonaangevende laadlengte tot 3.440 mm en een laadvermogen tot 880 kg, deelt de tot 4.753 mm lange 4x4 Combo ook hetzelfde ongeëvenaarde aanbod van geavanceerde rij-assistentiesystemen als de andere Combo LCV-varianten en de Combo Life personenauto.

Het aanbod aan nuttige uitrusting omvat automatische cruisecontrol, waarschuwing voor een mogelijke aanrijding vooraan met automatische noodrem, waarschuwing voor slaperigheid bij bestuurders, dodehoekwaarschuwing en head-up display.

Exclusief voor alle LCV-versies van de Combo, waaronder de 4x4, is er de optie Surround Rear Vision, die het zicht achteraan verbetert, vooral wanneer het voertuig volgeladen is, terwijl een tweede camera in de zijspiegel van de passagiersdeur de dode hoek aan deze zijde van het voertuig verkleint.

Bijzonder handig is de grote ruimte tussen de achterste wielkasten, waardoor de Combo bestelwagen tot twee europallets kan vervoeren.

De praktische en toch aantrekkelijke cabine, die afgeleid is van de personenwagenversie, en de ultramoderne infotainmentsystemen die de bestuurders geconnecteerd houden en hen helpen de optimale route te vinden, maken de Combo nog geschikter voor professionals. Radio Multimedia en Radio Multimedia Navi Pro zijn eenvoudig te bedienen via het kleurenaanraakscherm van 8 inch. Beide zijn compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Het Radio Multimedia Navi Pro-topmodel met Europese routekaarten en 3D-navigatie biedt ook TMC-updates (Traffic Messaging Channel).


[1] Het brandstofverbruik en de CO2-emissiecijfers worden bepaald volgens de nieuwe World Harmonised Light Vehicle Test Procedure WLTP (Verordening EU 2017/948) en de relevante waarden worden omgezet naar NEDC voor vergelijkingsdoeleinden met andere voertuigen mogelijk. Neem contact op met uw dealer voor de laatste informatie. De waarden houden geen rekening met bijzonder gebruik en rijomstandigheden, uitrusting of opties en kunnen variëren afhankelijk van het bandenformaat.